maandag 14 oktober 2013

Het nieuwe akkoord...

De afgelopen weken heb ik telkens met gemengde gevoelens, maar vooral met enige angst gekeken naar elke rode “O” die ik in mijn meldingen zag staan. Die O is natuurlijk de O van

De app van de NOS is bij mij zo ingesteld dat ik een melding krijg bij belangrijk nieuws en de afgelopen weken werd er druk onderhandeld met een aantal oppositiepartijen om een meerderheid te krijgen voor de plannen voor de extra 6 miljard aan bezuinigingen voor 2014 in de Eerste Kamer.

Ik begrijp dat we met z’n allen in Europa afspraken hebben gemaakt over het maximale begrotingstekort. Ook de noodzaak hiervan zie ik in. Maar, er zijn situaties waarop hier een uitzondering gemaakt moet worden, zoals tijdens een langdurige crisis. Daarnaast geloof ik niet dat je het begrotingstekort alleen maar kunt verlagen door te bezuinigen. Het is inmiddels wel duidelijk dat al die bezuinigingen zorgen voor onzekerheid onder de mensen en dat huishoudens zelf zo veel mogelijk bezuinigen in hun uitgaven. En als er niets wordt uitgegeven, komt er ook in de Staatskas niets extra’s binnen en blijft het begrotingstekort groeien. Soms moet je ook proberen de economie te stimuleren door juist geld vrij te maken.

Wat ik me afvraag…
Waarom loopt de coalitie altijd als eerste naar de SGP en CU? In de Eerste Kamer hebben ze respectievelijk 1 en 2 zetels. In de Tweede Kamer respectievelijk 3 en 5.
OK, soms maken die 3 zetels het verschil, maar sluit je dan een deal met een groep die representatief is voor de bevolking? En waarom willen die über Christelijke partijen nu eigenlijk altijd graag aanschuiven aan de overlegtafel. Voor een paar kleine succesjes? Omdat ze gezien willen worden? Erbij willen horen?
Ik had meer respect voor de SP en PVV die van meet af aan hebben laten weten niet te willen meewerken aan een akkoord zolang er wordt vastgehouden aan ALWEER een miljarden bezuinigingsronde! Ook voor de CDA en GroenLinks die afhaakten.

Want, in hoeverre wordt de duurzaamheid bevorderd als er besloten wordt om niet meer de verkoop van “groene auto’s” te verkopen door ook de bezitters van deze auto’s wegenbelasting te laten betalen. Daarnaast gaat het heel erg slecht in de autobranche. Momenteel is het een echte kopersmarkt en zou je bijna kunnen bedenken dat je naar de autodealer gaat en de verkoper aan je vraagt wat je voor de auto zou willen betalen.

Alle kleine succesjes die behaald zijn, betekenen dat het ergens anders weer bezuinigd moet worden. En, bij het ondertekenen van het akkoord weten ze dus niet hoe hier vorm aan zal worden gegeven.

Toegegeven, het huidige akkoord lijkt op het eerste gezicht een verbetering ten opzicht van het verhaal dat op Prinsjesdag werd gepresenteerd.
Er zitten ook punten in die ik persoonlijk belangrijk vind, maar ook belangrijk zijn voor de economie en de toekomst van Nederland.
Maar, ik wacht nog even de nieuwe bezuinigingen af die nog moeten worden vormgegeven EN de doorrekening voor de verschillende huishoudens door het CPB en het Nibud. Mijn vertrouwen in het Kabinet, het positieve beeld dat voorgespiegeld wordt door het Ministerie van Financiën, is niet erg groot. Ik hoor het liever van het CPB en het Nibud.

We zullen zien hoe dit akkoord verder uitpakt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten