zaterdag 19 oktober 2013

Zwarte Piet

Met verbazing lees ik weer al de ophef om Zwarte Piet!
Ieder jaar opnieuw start deze discussie, maar nu schijnt zelfs al de VN gevraagd te zijn zich er mee te bemoeien.

Bij het beeld van Zwarte Piet komt bij mij totaal geen link op met slavernij. Zelf ben ik een serieuze tegenstander van de slavernij, vroeger en nu!
Als ik naar de club van Sinterklaas kijk of naar de Sinterklaas en Zwarte Piet films kijk zie ik juist iets heel anders. Zwarte Piet wint steeds meer aan populariteit. Sinterklaas verdwijnt meer naar de achtergrond. De Pieten zijn cool, studeren en werken hard en beleven de meest leuke avonturen. Ze zijn eigenwijs en ik heb bij geen van allen de indruk dat ze het zouden doen als ze er niet achterstonden.

Sinterklaas komt er ergens achter aan, mist alle avonturen en is gewoon een heel oude man te paard die nergens zou zijn zonder zijn vrienden, de Pieten.
Verleden jaar was er ook een heel leuke tekenfilm van een jonge Klaas en Piet die samen opgroeien in Spanje. Alles heel gelijkwaardig.

Eerlijk gezegd ben ik zelf niet zo'n voorstander van heel het Sinterklaas gedoe en het kan voor mij niet snel genoeg weer voorbij zijn. 
Sinterklaas is het feest dat mijn ex belangrijk vindt en graag met onze dochter wil vieren. Samen naar het Sinterklaashuis in Dordrecht (wat eigenlijk een Bastion van de Pieten is die de kinderen alles leren en waar ze hun Pietendiploma kunnen halen), naar de intocht, etc.
Als het aan mij lag, zou ik er niet aan meedoen, zoals gezegd. Kinderen zijn in eerste instantie altijd bang van de Sint EN Piet. Dat was ik ook als kind. Je stapt er als kind dan maar overheen omdat je dat geleerd wordt en omdat het zo hoort. Je wordt bang gemaakt, want als je niet braaf bent krijg je niets, behalve straf.
En jaren later, als je gaat verhuizen, vind je plots de tekeningen en brieven die je aan de Sint en Piet schreef. Waar je heel serieus in meeging en dan achterkomt dat je gewoon voor de gek werd gehouden! Ik voelde me enorm belazerd!
Dat wilde ik mijn kind liever niet aandoen. Gewoon direct eerlijk zeggen dat het gewoon mensen zijn die zich in het kader van een kinderfeest verkleden. Dat het gewoon een gezellig feest is met cadeautjes, snoepgoed en liedjes en dat je je verder nergens druk over moet maken.
Die instelling van mij werd niet op prijs gesteld, dus is het zijn feest geworden.
Ze krijgt van mij alleen maar de cadeau's en we zingen gezellig de kinderliedjes.

Ieder jaar neem ik me namelijk ook al voor om na Halloween de Kerstboom op te zetten vóór mijn verjaardag op 3 november! Want Kerst vind ik het allerleukst!

Trouwens, ik heb nog nooit gehoord van een protestgroep van "kleine mensen" die in actie komen tegen het beeld van de helpers van de Kerstman, de Elfjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten