donderdag 24 oktober 2013

De Maand van de Jonge Vrouw

Je bent maar zo oud als je je voelt en ondanks dat ik me echt wel (bijna) 42 voel, heb ik ook een heel jonge kant. Niet in de laatste plaats omdat ik een dochter heb van 2,5 jaar.
Behalve de tekenfilms die de televisie domineren, betekent dat ook dansen, springen, gooien met de bal, knutselen, zingen, kinderboerderij, Efteling en gewoon gek doen!

Dus heb ik toch besloten om de vragen die bij de Maand van de Jonge Vrouw horen in te vullen. Hier komen ze...

1. Wat vind je leuk aan opgroeien? Zijn er ook dingen die je minder leuk vindt?
Ondanks mijn leeftijd heb ik nog altijd het gevoel (op te) groeien. Elke leeftijd heeft zijn charmes. Je leert, je groeit, je ontwikkelt je verder en uiteindelijk gaat het er om steeds meer jezelf te leren kennen en jezelf te worden / zijn.
Ondanks wat veel mensen van me denken of dachten, ben ik heel erg gevoelig en was ik heel erg onzeker. Die onzekerheid gaat nooit helemaal over, maar wordt wel veel minder met de leeftijd, gelukkig.
Maar naast die onzekerheid en gevoeligheid, ben ik ook een heel sterke, eigenwijze persoonlijkheid waar niet makkelijk langs heen gekeken kan worden in een groep. Vaak omdat ik veel praat en lach.
Het heeft me tijd en moeite gekost om niet altijd haantje de voorste te zijn en de leiding te nemen. Dat ligt eigenlijk in mijn natuur, maar na 3 burn outs heb ik geleerd dat de wereld echt wel door blijft draaien als anderen de kans krijgen om iets op zich te nemen. Het zal waarschijnlijk nooit helemaal verdwijnen, want het is uiteindelijk toch een karaktertrek.
Een heel wijze les is dat je beter je energie kunt steken in het verder ontwikkelen van je talenten en je krachten in plaats van te proberen de dingen waar je niet goed in bent, bij mij is dat administratie en huishouden, naar een hoger plan te tillen. Je hart ligt er niet bij en het zal er ook (waarschijnlijk) niet van komen.
Een andere wijze les vind ik te zijn wie je bent. Een zelfverzonnen persoonlijkheid hoog houden kost enorm veel energie en vroeg of laat val je door de mand.
Wat wel helpt is, als je verlegen bent, zoals ik eigenlijk ook was of ben, je daarover heen te zetten. Het trotseren van je angsten is altijd wel de moeite waard om energie in te steken.
Het allerleukste aan opgroeien is dat je op een gegeven moment oud genoeg bent, zodat je echt niet meer alle BS van iedereen hoeft te pikken. Je hoeft niet beleefd te blijven tegen iemand die je altijd maar kleineert of belachelijk maakt in gezelschap. En als je een nieuw vriendje hebt, ben je een stuk minder zenuwachtig over wat zijn ouders van je vinden! 
Maar het allerleukste blijft dat je blijft leren, blijft lezen, blijft leven en blijft ervaren. Het leven is een groot leerproces waarbij vaak de meest pijnlijke ervaringen de grootste leermomenten zijn.
La vita e bella! (Niet slecht toch voor iemand met een chronische depressie?)

2. Op welke successen / aspecten in je leven ben je het meest trots?
Ik ben Schorpioen van sterrenbeeld met Ascendant Schorpioen en zelfs in de Chinese astrologie ben ik Varken wat overeenkomt met ... Schorpioen!
Schorpioen is het teken dat op alle niveaus met transformatie te maken heeft.
Jezelf ontdekken, ontwikkelen, verbeteren, veranderen...
Als kind was ik nogal agressief. Schreeuwen als ik boos was, slaan, vechten. Op de middelbare school stond ik op straf (strenge school) omdat ik vecht met jongens. En dan zocht ik niet per se makkelijke tegenstanders uit.
Het fysiek vechten heb ik om weten te zetten in iets positiefs, het vechten voor iets in geestelijke / emotionele zin. Als ik iets wil, dan ga ik er voor.
Of het nu is bij een sollicitatie, een opleiding, een andere woning, etc. Het lied van de Roling Stones heb ik veranderd in: "I CAN always get what I want!"
Hoe diep ik soms ook zat, ik kwam er altijd sterker weer uit. 
Maar het meest trots ben ik op mijn dochtertje! Dat ik haar nog op het laatste moment heb gekregen, hoe sterk en eigenwijs ze is. Hoe ze op deze jonge leeftijd toch al heel pittige dingen heeft meegemaakt (haar hartoperatie toen ze 2 maanden oud was, het uit elkaar gaan van haar ouders) en hoe ze toch een heel vrolijk, lief, verzorgend en enorm eigenwijs en intelligent kind is.
Ik geniet elke dag van haar!

3. Wat is jouw ultieme jeugdsentiment?
Dat zijn er eigenlijk twee. Op vrijdagavond onder de douche en dan lekker lang opblijven in je pyjama en films kijken (op de Duitse TV! Ik kom uit België, uit de buurt van het Drielandenpunt, maar mijn grootmoeder was Duitse, dus werd er bij mijn vader thuis Duits gesproken. Ik vond het geweldig! Duits is trouwens ook een van de 3 talen die in België worden gesproken.). 
Het andere is veel ouder. Mijn vader maakte vaak heel lange werkdagen en kwam dan op woensdagavond thuis als wij al in bed lagen met broodjes frikandel waar we voor mochten opstaan en dan een stukje Battlestar Gallactica (ja, de oude serie van de jaren '70) konden meekijken. 

4. Aan welke modegril heb jij je vroeger (helaas) overgegeven?
Het klinkt misschien raar, maar ik heb van geen enkele modegril spijt! New Wave vond ik heel mooi, leuk en dramatisch, precies zoals je je als tiener voelt. Het uitbundige van de jonge Madonna was kleurrijk en lekker wild. Verder heb ik eigenlijk altijd wel een meer klassieke smaak gehad.
Neen, geen modegril waar ik spijt van heb.

5. Hoe denk je over feminisme? 
Gelukkig waren en zijn er altijd krachtige vrouwen die strijden voor de gelijkwaardigheid van de vrouw. Zo hebben we stemrecht gekregen, kunnen we blijven werken als we getrouwd zijn en kinderen hebben gekregen en zijn we zelfstandige en sterke vrouwen geworden die een mening hebben en daar voor uit kunnen komen.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ben niet het type vrouw dat geen BH draagt en een kortgeschoren of -geknipt kapsel heeft, ik ben een vrouw! Ik hou ervan dat een man voor mij de deur opent, ik hou van hoffelijkheid, ook al kan ik die deur ook zelf wel open maken.
Het feit dat ik alles zelf kan en mag doen, wil nog niet zeggen dat ik het niet waardeer als het voor me gedaan wordt.
Maar er is nog steeds heel veel werk. Nog steeds moeten werkende moeders zich verantwoorden tegenover mensen die vinden dat ze dan maar geen kinderen hadden moeten nemen als ze toch nog carrière willen maken. Nog steeds verdienen mannen IN NEDERLAND meer dan vrouwen voor dezelfde baan en met dezelfde opleiding! 
Malala Yousafzai is een goed voorbeeld van hoeveel werk er nog is. Omdat deze jonge Pakistaanse meid van 16 zich in haar eigen land sterk maakte voor het recht op onderwijs voor meisjes, werd ze door de Taliban in haar hoofd geschoten en is ze met haar familie moeten vluchten naar Groot-Brittannië.
Nog steeds worden er jonge meisjes uitgehuwelijkt aan veel te oude mannen, verkocht aan de seksindustrie of ontvoerd om in deze sector te werken.
Nog steeds worden er meisjes verminkt in landen waar meisjes worden besneden.
Er is nog zo veel te doen en het is wel een thema wat mij na aan het hart ligt.


De rest volgt, mijn dochter vraagt ook aandacht!


1 opmerking:

  1. Erg leuke tag en ook erg leuk dat je zo uitgebreid antwoord geeft! x ps. zou je misschien een keer op mijn blog kunnen kijken en misschien een reactie/tip achterlaten? x

    BeantwoordenVerwijderen